WandelFit: veilig en verantwoord wandelen

WandelFit: veilig en verantwoord wandelen

Omdat wandelen een van de meest toegankelijke vormen van matig intensief bewegen is, is er WandelFit. Hiermee kun je onder professionele begeleiding en op een ontspannen manier werken aan een fitter en gezonder lichaam.

Jelmer Timpert
Jelmer Timpert | Beweegadviseur

Met WandelFit helpen we mensen om in beweging te blijven. Het wandelen is niet alleen goed voor het lichaam, maar ook voor de geest. We maken er een gezellig uitje van en na afloop drinken we natuurlijk samen een kopje koffie!

Training

De wandeltrainingen zijn geschikt voor mensen die in hun eigen tempo wekelijks een uurtje buiten willen bewegen. Het programma is ook zeer geschikt voor mensen met een hogere biologische leeftijd of een chronische aandoening. De trainingen worden verzorgd door bevlogen en ervaren beweegadviseurs. Je wordt ingedeeld aan de hand van je huidige conditieniveau. Mensen die fysiek wat meer uitdaging nodig hebben, worden in een aparte groep geplaatst (op dezelfde dag en tijd). Zij krijgen een iets zwaarder programma aangeboden, met onder andere tussentijdse lichamelijke oefeningen.

Waar en wanneer?

  • elke woensdag van 10.00 tot 11.00 uur
  • start- en eindpunt: MCZ De Rokade

We hanteren geen wachttijd; je kunt op elk moment instappen.

De beweegnorm

Om zo gezond mogelijk ouder te worden is beweging essentieel. Het verlaagt het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en depressieve symptomen. Daarnaast hangt dit samen met een lager risico op borst- en darmkanker en vroegtijdig overlijden. Om deze redenen heeft de Nederlandse Gezondheidsraad de Nederlandse Beweegnorm opgesteld. Een van de speerpunten hiervan is tweeënhalf uur (150 minuten) per week matig intensief bewegen, verspreid over meerdere dagen. Dit zijn activiteiten waarbij je hartslag omhoog gaat en je toch normaal kunt blijven praten, zonder puffen of hijgen. Denk hierbij niet alleen aan wandelen, fietsen, golfen, zwemmen, maar ook aan flink doorwerken in het huishouden of de tuin.

Beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • Voorkom veel stilzitten!

Versterking van spieren en botten

Wil je helemaal voldoen aan de Nederlandse beweegnorm? Dan is het belangrijk om ook twee keer per week spier- en botversterkende activiteiten te doen. Dit kun je doen met fitness. Klik hier voor de mogelijkheden.

Geheugenverlies Wandelen heeft een positief effect op de zelfredzaamheid van ouderen. Niet alleen omdat het bewegingsmechanisme in stand wordt gehouden en het bijdraagt aan de levering van vitamine D, maar ook vanwege het feit dat het helpt bij het tegengaan van geheugenverlies. Recent onderzoek wijst uit dat twee maal een uur in de week wandelen positieve effecten heeft op de geheugencapaciteit.

​Dit is wat wandelen met je hersenen doet

Het Voedingscentrum adviseert dagelijks extra vitamine D voor alle vrouwen vanaf 50 jaar en iedereen vanaf 70 jaar. Ongeacht huidskleur of hoeveelheid zonlicht.

Kosten en aanmelding

  • wekelijks 1 uur wandeltraining
  • 3 maanden: € 25,50 (per pin te betalen)
  • Voor MCZ-leden is WandelFit gratis

Meer informatie of aanmelden? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag!

Ria op den Dam Ik heb diabetes en moet meer bewegen. Het samen wandelen doet me goed. Het brengt me onder de mensen en het groepsverband maakt het voor mij gemakkelijker om vol te houden. Het is niet alleen een stok achter de deur, maar ook gewoon heel erg leuk!

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?