Tip van de week: Zwanger

Door Linda van As

Tip van de week: Zwanger

Zwanger? Zorg goed voor je bekkenbodem.

Wat gebeurt er met je bekken tijdens de zwangerschap?

Het bekken bestaat uit verschillende botten die verstevigd worden door spieren, banden en pezen. Tijdens de zwangerschap worden de spieren, banden en pezen weker (soepeler) om het lichaam voor te bereiden op de bevalling. Hierdoor kan bekkenpijn en/of moeite met bewegen ontstaan. Daarbij neemt het lichaamsgewicht toe en kan de houding door een groeiende buik en verschuivend zwaartepunt veranderen.

Wat helpt?

Oefenen! Het helpt om gerichte oefeningen voor de bekkenbodem, houding, ontspanning en stabiliteit te doen. Dit zorgt ervoor dat je bekkenbodem in een goede conditie is en blijft. Tip: Begin vroeg in de zwangerschap met oefenen. Dan is je conditie en kracht op een hoger niveau en door dan al te beginnen is het gemakkelijker om dit niveau hoog te houden.

Tips voor tijdens en na de zwangerschap!

  • Zorg voor afwisseling. Wissel zitten, staan, liggen, lopen en fietsen af. Doe een staande activiteit zoals groente snijden of strijken ook eens zittend. En andersom: doe een zittende activiteit zoals bellen of TV kijken eens staand of lopend.
  • Ontspan: gun je spieren rust. Neem regelmatig de tijd om even te ontspannen. Dit kan door bijvoorbeeld in ruglig een bolletje te maken (knieën optrekken richting de borst) of door in kleermakerszit een aantal keer diep in- en uit te ademen.
  • Zit eens anders. Zitten is vaak een probleem. Probeer daarom bewust verschillende stoelen uit: Hoge, lage, zachte en harde. Probeer ook eens een tuinstoel!
  • Sta wijdbeens. Langdurig in dezelfde houding staan kan klachten veroorzaken. Mocht je toch lang moeten staan, doe dit dan wijdbeens. Hierdoor komt er minder druk op je bekken te staan.

Hulp?

Wil je meer tips en/of hulp bij oefenen tijdens of na de zwangerschap? Probeer Zwanger- of MamaFit van MCZ. Meer informatie vind je op: https://mcz.nl/leefstijl/sport-en-beweging/yvlo-zwangerfit

Kijk voor meer informatie en tips over de bekkenbodem op: https://mcz.nl/fysiotherapie/bekkenfysiotherapie/zwangerschap