Tip van de week: Voetbal

Door Linda van As

Tip van de week: Voetbal

Voetbal: zomer- en wintertrainingen bij MCZ.

Komende zondag staat de finale van het EK voetbal op het programma! Hoe zou een voetballer zijn trainingen in kunnen delen? En hoe zorg je ervoor dat je niet geblesseerd raakt? Dit zijn onze tips!

Varieer in intensiteit.

Voetbal vergt veel van het duurvermogen (door de lange speeltijd) en heeft een intervalkarakter door de versnellingen die de spelers moeten maken. Voetbal is een combinatie van duur, kracht en interval. Het is goed om deze aspecten terug te laten komen in de trainingen. Varieer daarom de intensiteit en omvang van de trainingen. Wissel bijvoorbeeld een duurtraining af met een intensieve interval-/speltraining waarin wenden, keren en versnellen centraal staat.

Breng variatie aan in trainingen.

Varieer naast de intensiteit van de trainingen ook het soort training! Veel van eenzelfde soort belasting kan de kans op blessures vergroten. Daarnaast zorgt variatie in oefenstof ervoor dat de trainingen verrassender en leuker blijven. Zo zou een voetballer een keer de wielrenfiets kunnen pakken of zich kunnen wagen aan een potje tennis, squash of padel!

Belastbaarheid vergroten.

Vergroot de belastbaarheid met behulp van bijvoorbeeld krachttraining. Krachttraining is een zeer geschikte vorm om te werken aan mobiliteit, stabiliteit, kracht en een goede voorbereiding op het vele wenden, keren en duelleren.

Periodisering.

Maak een planning voor de trainingen. Houd in de planning rekening met de totale belasting van alle training en de opbouw hiervan. Stem de planning af op de wedstrijden/momenten waarop er gepiekt moet worden.

Voetbalprogramma MCZ.

Een goede voorbereiding is het halve werk! Daarom bieden we bij MCZ het zomer- en winterprogramma voor voetballers aan. Houd onze Socials in de gaten voor meer informatie en de aanmeldtermijn voor de wintertrainingen! (De zomertrainingen zijn reeds gestart, het is niet meer mogelijk om je daarvoor aan te melden. Uiteraard starten we 2022 weer met een nieuw zomerprogramma).

Het is uiteraard mogelijk om, buiten het programma om naast je voetbaltrainingen, bij ons te komen trainen, te krachttrainen of te werken aan je belastbaarheid.

Dus ben jij een voetballer en wil jij sportbegeleiding? Neem contact met ons op, dan bespreken we de mogelijkheden!