Tip van de week: Vitamine D

Door Jeffrey de Boer

Tip van de week: Vitamine D

Vitamine D is eigenlijk geen vitamine maar een in vet oplosbaar hormoon dat zorgt voor de opname van calcium en fosfaat in het lichaam. Calcium zorgt voor o.a. sterke botten en een gezond gebit. Fosfaat is nodig voor de energiehuishouding, voor botaanmaak en de goede werking van spieren en zenuwen. Daarnaast speelt fosfaat ook een belangrijke rol bij de instandhouding van de juiste zuurtegraad (ph) van het bloed.

Belangrijk

Vitamine D is belangrijk omdat:

  • Het zorgt ervoor dat calcium en fosfaat goed worden opgenomen
  • Zorgt daardoor mede voor stevige botten en tanden
  • Het helpt botontkalking tegen te gaan
  • Het speelt een belangrijke rol bij het in stand houden van een goede spierfunctie
  • Zorgt voor een goede werking voor de zenuwstelsel

10 tot 20 microgram (µg) vitamine D3 per dag is voldoende. In deze voedingsmiddelen zit veel vitamine D:

  • Vette vis of omega 3 vispillen (zalm, haring, makreel)
  • Vlees (wel in mindere mate dan in vette vis)
  • Eieren (wel in mindere mate dan in vette vis)
  • Halvarine, margarine en bak- en braadproducten (een minimale hoeveelheid)

Wanneer je een volkoren boterham met margarine (5 gram) en kaas (30 gram 30+ jong belegen) eet dan krijg je dit binnen aan vitamine D:

  • Boterham 0 microgram
  • Margarine 0,4 microgram
  • Kaas 0,06 microgram

In totaal dus slechts 0,46 microgram vitamine D. Echter, maakt ons lichaam een groot deel van de vitamine D zelf aan. Dit gebeurt wanneer ultraviolette (uv) straling van de zon je huid raakt.

Tekort

Wanneer loop je extra risico op een vitamine D tekort? In een aantal gevallen is de kans op een vitamine D tekort hoger. Dit geldt voor jonge kinderen, zwangere vrouwen, ouderen, als je een getinte huidskleur hebt en als je weinig buiten komt.

Aan deze symptomen herken je een vitamine D tekort:

  • Vermoeidheid of tekort aan energie
  • Zwakkere botten
  • Bloedend tandvlees
  • Pijn, trillingen of kramp aan spieren gewrichten
  • Lusteloosheid
  • Angstaanvallen

Wil je graag meer weten over de risico’s van een vitamine D tekort en wat je er zelf tegen kan doen? Of wil je weten of jij een vitamine D tekort hebt? Neem contact op met de diëtisten Carin Pool voedingsbureau. Mail: info@carinpool.nl Tel: 050 211 3461