Tip van de week: Vetzuren

Door Jeffrey de Boer

Tip van de week: Vetzuren

Wat is de functie van vetzuren? En zijn vetten eigenlijk gezond? Lees het in de nieuwe Tip van de Week.

Vetten zijn een bron van energie en kunnen vitamine A, vitamine D en vitamine E bevatten. Cellen hebben vetzuren nodig als bouwstenen en vetzuren beschermen je cellen tegen ongewenste indringers. Verder heeft het lichaam ze nodig om je ogen, je hersenen en je spieren goed te laten werken. De vetten die het lichaam niet zelf aan kan maken noemen we essentiële vetzuren, deze kun je enkel via je voeding binnenkrijgen. Linolzuur en alfalinoleenzuur zijn 2 voorbeelden van essentiële vetzuren.

Vetten hebben over de laatste paar jaren wel een slechte naam gekregen. Dit komt omdat het zogenaamde dikmakers zouden zijn. Vetten leveren namelijk veel energie: 9 kcal voor een gram. Dit is meer dan dat van koolhydraten en eiwitten. Deze bevatten beide 4 kcal per gram.

Er zijn verschillende soorten vetten; er wordt onderscheid gemaakt tussen verzadigde vetten en onverzadigde vetten.

Verzadigd vet

Verzadigde vetten vinden we hoofdzakelijk in dierlijke producten terug zoals vlees, boter en zuivelproducten. Verzadigde vetten kunnen het cholesterolgehalte in ons bloed verhogen en zo mogelijk ook het risico op hart- en vaatziekten.

Sommige plantaardige producten bevatten ook veel verzadigde vetten zoals: kokosvet, palmolie, cacao en gehard plantaardig vet.

Onverzadigd vet

Enkelvoudige of mono-onverzadigde vetten vinden we onder andere terug in olijven, olijfolie, pinda’s en de meeste noten. Vooral olijfolie staat bekend als zijnde gezond. Deze olie bevat het mono-onverzadigde oliezuur (omega 9) dat het cholesterolgehalte in het bloed doet dalen.

Tot de meervoudige of poly-onverzadigde vetzuren behoren de essentiële omega 6- en omega 3-vetzuren. Goede bronnen van omega 6-vetzuren zijn zonnebloem-, mais-, soja-, tarwekiem-, saffloer- en druivenpitolie. Lijnzaad, koolzaad, noten, soja en de olie van deze producten bevatten veel omega 3-vetzuren. Deze laatste oliën zijn voornamelijk geschikt voor koude bereidingen.

Meer weten? Kijk op: https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vetten.aspx

Of maak een afspraak met een van diëtisten van voedingsbureau Carin Pool via: info@carinpool.nl of Tel: 050 211 3461