Tip van de week: Sporten op vakantie

Door Linda van As

Tip van de week: Sporten op vakantie

Onlangs hebben we aandacht besteed aan het principe van reversibiliteit. Oftewel: hoe lang het duurt voordat je je trainingsresultaten verliest bij een rustperiode? Hoe zit het dan met de vakantieperiode? Zijn er nog tips?

Schema

Het blijkt dat het 2 tot 3 weken duurt voordat je spiermassa kwijt raakt en het duurt 3 weken voordat je spierkracht afneemt. Ga je langer op vakantie en wil je dit graag voorkomen? Of wil je graag op je vakantieadres blijven werken aan je fitheid? Dan kun je onderstaand trainingsschema 1 of 2 maal per week herhalen. Voor dit schema heb je geen trainingsmateriaal nodig. Voer dit uit na een warming-up van 5 minuten en richt de warming-up op cardio (bijvoorbeeld fietsen, joggen, jumping jacks of touwtje springen).

  1. Squat (zitten/opstaan vanaf een stoel of zonder stoel)
  2. Push up (tegen een muur/stoel of vanaf de grond)
  3. Lunge (uitvalspas achterwaarts)
  4. Plank (tegen een muur/stoel of op de grond)
  5. Hip bridge (eventueel 1 been uitstrekken)

Mocht je waterflesjes of kleine gewichtjes hebben, dan kun je deze oefeningen toevoegen:

  1. Shoulder press
  2. Bent over row
  3. Side raise

Je kunt een aantal van de oefeningen met behulp van een elastiek uitdagender maken. Probeer ongeveer 10 tot 15 herhalingen per oefening te doen en herhaal dit 3 tot 4 sets.

Herstel en rust

Sporten en bewegen is goed, maar vergeet niet dat de vakantieperiode niet voor niets is. Het is voor je lichaam maar ook voor je geest een belangrijk moment om goed te kunnen herstellen na een tijd van een inspanning.

Fijne vakantie! 😊

Voor meer informatie over reversibiliteit kijk op: https://mcz.nl/artikelen/tip-van-de-week-reversibiliteit

Meer vakantietips? Kijk op: https://www.fit.nl/spiermassa/spiermassa-vakantie#simpele_tips