Tip van de week: Slapen 2.0

Door Linda van As

Tip van de week: Slapen 2.0

Eerder gaven we in dit artikel (https://mcz.nl/artikelen/tip-van-de-week-slapen) al aan welke positieve effecten een goede nachtrust met zich meebrengt. Maar wat zijn eigenlijk de negatieve effecten van te weinig slaap?

De negatieve effecten van een slechte nachtrust

Slecht slapen heeft effect op het immuunsysteem. De weerstand wordt lager, waardoor je sneller ziek wordt en minder goed herstelt. Te weinig slaap kan leiden tot gewichtstoename. Daarnaast heeft een verminderde nachtrust een negatief effect op de sportprestaties. Het beïnvloed de snelheid, nauwkeurigheid en duurprestaties. Tevens kan, als gevolg van slaapgebrek, de concentratie verminderen waardoor sporters minder goede keuzes maken. Veel van deze effecten komen al voor na één nacht slecht of minder lang geslapen te hebben.

Chronisch slaaptekort

Wanneer het slaapgebrek lange tijd aanhoudt, spreken we van een chronisch slaaptekort. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid. Een chronisch slaaptekort verhoogt het risico op een hoge bloeddruk, diabetes type 2, een beroerte en hartfalen. Door het monitoren van de slaap kan de oorzaak van een slaapprobleem sneller achterhaald worden. Dit kan door bijvoorbeeld door je slaappatroon bij te houden in een dagboek. Over het algemeen zijn slaapmonitors die niet op het lichaam gedragen worden (zoals een app de telefoon) niet nauwkeurig.

Middagdutje

Na een slechte nachtrust kan een middagdutje wellicht uitkomst bieden. Zo’n dutje van maximaal 30 minuten verbetert de alertheid, het cognitief vermogen en … het humeur! Plan een dutje niet te laat in de middag om ervoor te zorgen dat je ’s avonds niet moeilijker in slaap valt.

Tot slot geldt dat hoeveel slaap er nodig is en hoe iemand slaapt, voor iedereen verschillend is. Herken je bovenstaande symptomen/effecten en wil je advies over hoe je beter zou kunnen slapen? Raadpleeg dan een slaapconsulent, deze kan je verder informeren.

Meer weten? Kijk op:

https://www.topsporttopics.nl/sportwetenschap/factsheet/factsheet-slaap/

https://www.gezondheidsnet.nl/slapen/ongezonde-gevolgen-van-slaaptekort