Tip van de week: Slapen

Door Niels Brugge

Tip van de week: Slapen

De positieve effecten van een goede nachtrust!

‘De tour win je in bed’, dit waren de woorden van Joop Zoetemelk die in 1980 de Tour de France won. Hij zag het belang van een goede nachtrust in. Maar wat is het belang van een goede nachtrust en wat is een goede nachtrust?

Verschillende onderzoeken wijzen op de positieve effecten van een goede nachtrust. Zo zou slaap de ‘schade’ herstellen die wij overdag hebben opgelopen. Ook zou een goede nachtrust bevorderlijk zijn voor je sport- en/of werkprestaties. Uit een studie bleek dat sporters met een verlengd slaapritme sneller en nauwkeuriger te werk gingen op het veld. De National Sleep Foundation geeft aan dat een volwassen persoon tussen de 7 tot 9 uur slaap per nacht nodig heeft.

Hoe kan je ervoor zorgen dat je altijd een goede nachtrust hebt? Hieronder een aantal tips:

  • Zorg voor een donkere en koele kamer. Door een donkere kamer komt je lichaam in slaapstand. Kunstmatig licht kan dit proces verminderen. Probeer dan ook om een uur voor het slapen niet meer op je mobiel of laptop te kijken, maar ga bijvoorbeeld een boek lezen.
  • Probeer een vast ritme in je slaappatroon te krijgen. Ga dus niet de ene avond om 23:00 uur naar bed en de volgende avond om 21:00 uur.
  • Probeer overdag voldoende te bewegen.
  • Probeer voor het slapen gaan geen dingen te eten die ervoor kunnen zorgen dat je wakker blijft. Denk hierbij aan voedsel met veel suiker of cafeïne.

Meer lezen over slaaponderzoeken?

Besedovsky, L., Lange, T., & Haack, M. (2019). The Sleep-Immune Crosstalk in Health and Disease. Physiological Reviews, 99(3), 1325–1380. https://doi.org/10.1152/physrev.00010.2018

Mah, C. D., Mah, K. E., Kezirian, E. J., & Dement, W. C. (2011). The Effects of Sleep Extension on the Athletic Performance of Collegiate Basketball Players. Sleep, 34(7), 943–950. https://doi.org/10.5665/sleep.1132