Tip van de week: De ergometer

Door Niels Brugge

Tip van de week: De ergometer

We hebben er allemaal vast wel eens in de sportschool opgezeten, de roeimachine, ook wel de ergo(meter) genoemd. Maar waarom zetten zoveel trainers de ergo in je schema en hoe moet het eigenlijk? In deze tip van de week wordt dat in het kort uitgelegd.

De ergo.

De ergo is een cardio apparaat waarmee je je hele lichaam traint. Waar je met fietsen voornamelijk je benen traint, train je op de ergo zowel je armen, rug en benen. Veel mensen denken dat je voornamelijk je armen en rug traint, maar je gebruikt voornamelijk de benen op de ergo. Een ander voordeel van de ergo is dat de impact op je knieën erg laag is waardoor je bijvoorbeeld ook met een knieblessure mogelijk nog op de ergo kan trainen. Tot slot kan je op de ergo de roeitechniek makkelijk aanleren voor het geval dat je ooit op het water wilt roeien.

Techniek.

De basistechniek bij roeien is als volgt: Eerst de benen plat, daarna gebruik je je rug en hang je aan de buikspieren en als laatst begeleid je de armen naar het borstbeen. Op de terugweg doe je hetzelfde, maar dan tegenovergesteld. Eerst de armen strekken, vervolgens buigen vanuit de bekken en daarna weer naar voren rijden. Je kunt jezelf checken door te kijken of de handen al voorbij de knieën zijn voordat je naar voren rijdt. Samengevat: Benen, rug, armen, armen, rug, benen.

Training.

Een mogelijke ergo training: 5min warming-up, 8x 30s hard roeien met 15s rust tussendoor, 5min uitroeien.