Voeding bij herstel

Voeding bij herstel

Ook voeding speelt een belangrijke rol bij het herstel van fysieke klachten. Je lichaam heeft bij ziekte of herstel meer energie en voedingsstoffen dan normaal nodig. 

Minder eetlust

Een blessure zorgt vaak voor vermoeidheid, misselijkheid en pijnklachten zorgen, waardoor je eetlust weer vermindert. Hierdoor kun je een onvolwaardig eetpatroon ontwikkelen of zelfs ondervoed raken. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor de weerstand, waardoor er meer kans is op verdere gezondheidscomplicaties en het lichaam ook meer tijd nodig heeft om te herstellen. 

Onmisbare voedingsstoffen  

Het is dus belangrijk om voldoende essentiële voedingsstoffen binnen te krijgen zodat het lichaam optimaal kan herstellen. Hierbij is een aantal voedingsstoffen onmisbaar. Twee belangrijke voedingsstoffen zijn eiwitten en creatine, goed voor het spierherstel en de opbouw van spiermassa. Ook kan voldoende inname van omega-3 vetzuren bevorderend werken, doordat het een ontstekingsremmend effect heeft. Verder kan voldoende inname van vitamine C ook invloed hebben op het herstel; dit bevordert de aanmaak van bindweefsel. Zo zijn er meer voedingsstoffen die het herstelproces kunnen versnellen en verbeteren. Een diëtist kan je hierover adviseren. 

Informatie en aanmelding

Heb je vragen of wil weten wat de diëtiste voor jou kan betekenen? Bespreek ze met je behandelend fysiotherapeut; hij of zij kan je direct in contact brengen met een diëtiste. De diëtisten van Carin Pool Voedingsbureau zijn binnen ons centrum op al onze locaties gehuisvest. Uiteraard kun je ook zelf een afspraak maken. Dit kan bij de receptie, telefonisch of per e-mail.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?