Aandacht voor je bekkenbodem na de bevalling

Aandacht voor je bekkenbodem na de bevalling

Na de bevalling zijn bekkenklachten meestal niet ineens voorbij. Je lichaam heeft zich negen maanden lang voorbereid; het is dus niet zo gek dat het tijd nodig heeft om te herstellen. Je bekkenbodem heeft rust nodig en de belasting moet langzaam worden opgebouwd. En dat is best lastig, want je hebt er een arbeidsintensieve taak bij: de zorg voor je kindje. Je komt een heel eind als je je houdt aan een aantal vuistregels!

Ontdek wat de fysiotherapeut voor anderen betekend heeft. Lees hier het verhaal van een jonge moeder.

Bewegen

  • Neem in de eerste week geen grote stappen en sta niet op één been. Traplopen is niet goed voor je bekken; ga zoveel mogelijk zittend de trap op en af.
  • Probeer van de tweede dag ten minste eenmaal per dag een stukje te lopen en even op een stoel te zitten.
  • Bij stress, menstruatie en vermoeidheid nemen de klachten meestal tijdelijk toe. Zorg voor hulp in de huishouding na kraamzorg.
  • Je mag tot zes weken na de bevalling niet sporten!

De zorg voor je baby

  • Probeer zoveel mogelijk liggend te voeden. Lukt dat niet, zorg dan dat je ontspannen zit. Gebruik een kussen in je rug en onder je arm.
  • Ga 's middags lekker slapen of rusten in bed. Laat het huishouden voor wat het is en plan geen visite.
  • Blijf bij voorkeur op dezelfde verdieping als je baby: samen boven of samen beneden.
  • Geef je de fles? Zet ’s nachts een flessenwarmer op je slaapkamer, dan hoef je niet naar de keuken voor de magnetron.
  • Laat je baby overdag beneden in de box of kinderwagen slapen. Zorg voor een voorraadje luiers, doekjes en kleertjes. Dat scheelt een hoop traplopen.
  • Let erop dat je je voeten onder de box kunt plaatsen. Zet de box desnoods op pootjes. Zo belast je je bekkenbodem minder.
  • Het is even wennen, maar het werkt: leg het aankleedkussen recht voor je op de commode. Zo hoef je je lichaam niet te draaien bij het verschonen en aankleden.
  • Probeer niet in een gedraaide, maar in een rechte houding je kindje neer te leggen en op te tillen.

De zorg voor jezelf

  • Vraag je partner klusjes over te nemen en neem alle hulp van familie en vrienden en aan. Laat je vertroetelen!
  • Voel je niet schuldig als je rust neemt. Je bent aan het herstellen.
  • Investeer in je lichaam door goed uit te rusten tijdens je kraamtijd. Als je dit zes weken consequent volhoudt, dan zul je die investering dubbel en dwars terugverdienen. Een ontspannen moeder kan de hele wereld aan. En dat is goud waard.

Doe de BekkenCheck!

Wat ons betreft het allerbelangrijkste advies dat we je kunnen geven. Een bevalling is een life event voor je bekkenbodem. Een goed herstel is belangrijk, zowel voor het heden als voor de toekomst. Het is van cruciaal belang dat je zes weken na je bevalling een bekkenfysiotherapeut consulteert. Het is wetenschappelijk bewezen dat je hiermee klachten op latere leeftijd kunt voorkomen.

Voor vragen en advies

Anders dan de naam doet vermoeden, is de BekkenCheck geen lichamelijk onderzoek, maar een adviesgesprek. Hierin kun je je al je vragen stellen en krijg je handige tips en gerichte adviezen. Enkele veel voorkomende vragen:

  • Mag ik weer belastende werkzaamheden uitvoeren?
  • Hoe kan ik het sporten weer oppakken?
  • Ik wil graag weer een strakke buik, welke oefeningen kan ik het beste doen?
  • Ik verlies nog af en toe urine, is dat normaal?
  • Ik heb nog pijn aan het litteken van de knip bij het vrijen, wat kan ik daar zelf aan doen?
  • Ik heb een zware bevalling gehad en voel mij fysiek nog niet fit, hoe kan ik dat gaan opbouwen?
  • Hoe kan ik mijn baby het beste tillen en dragen zonder last te krijgen van mijn rug?

We adviseren en informeren je over een zo optimaal mogelijk herstel van je lichaam en van je bekkenbodem. We brengen eventuele problemen in kaart. Hoe is je bevalling gegaan, waren er bijzonderheden? Wat betekent dit voor je lichamelijk herstel en voor je bekkenbodem? Een bevalling op zich is al een risicofactor voor problemen op latere leeftijd, zoals incontinentie- of verzakkingsklachten. Wanneer er sprake is van risicofactoren, is de kans daarop nog veel groter. In dat geval is BekkenCheck zeker aan te raden. Bijkomende risicofactoren zijn:

  • Een knip
  • Ruptuur
  • Vacuümverlossing
  • Lang persen (meer dan 60 minuten)
  • Hoog geboortegewicht (meer dan 4.000 gram)

We geven je uitleg over het verloop van een normaal herstel. Met behulp van gerichte adviezen en oefeningen kun je verantwoord gaan herstellen en sport hervatten. Aan de hand van alle uitkomsten, bespreken we samen met jou of een vervolgafspraak noodzakelijk is. Het spreekt voor zich dat je hierbij kunt rekenen op een vakkundig en eerlijk advies.

Voor wie?

De BekkenCheck is bedoeld voor alle vrouwen die pas bevallen zijn. Of je nu wel of geen klachten hebt. Ook als je op dit moment geen klachten hebt, is het van groot belang om langs te komen. Heb je geen klachten, maar wel vragen? Ook dan ben je uiteraard van harte welkom.

Gratis BekkenCheck: praktische informatie

Je kunt het hele jaar 2018 gebruik maken van de gratis en geheel vrijblijvende BekkenCheck. Het aanbod geldt tot en met 28 december 2018 en is uitsluitend van toepassing voor vrouwen die 6 tot 12 weken geleden zijn bevallen.

  • Ben je net bevallen? Maak dan nu een afspraak. Vermeld bij het maken van je afspraak: 'gratis BekkenCheck' en de datum van je bevalling.
  • Duurt het nog even voordat je kindje komt? Noteer het in je agenda, 6 weken na je uitgerekende datum: "BekkenCheck". Maak zo snel mogelijk na je bevalling een afspraak.

Het gesprek met de bekkenfysiotherapeut duurt een half uur. Er zijn geen kosten aan verbonden (en er wordt dus ook niets gedeclareerd bij de zorgverzekering) en het verplicht je tot niets.