Tip van de week: Winterdip.

Door Linda van As

Tip van de week: Winterdip.

De herfst is ingetreden, de dagen worden korter en het wordt buiten kouder. De winter komt eraan. Hoe zorg je ervoor dat je geen winterdip krijgt?

De winterdip

Tijdens een winterdip ontstaan fysieke en/of mentale klachten als gevolg van het veranderende weer en daglicht. Als gevolg van het korter worden van de dagen kan je biologische klok ontregeld raken. Hierdoor kan er teveel en/of te vroeg melatonine aangemaakt worden. Melatonine is een stofje dat ’s avonds aangemaakt wordt door het lichaam en een belangrijke rol heeft in het proces van in slaap vallen.

Dit kan ertoe lijden dat je:

  • Vermoeid bent
  • Je slecht kan concentreren
  • Somber en/of lusteloos bent
  • Een veranderede eetlust hebt

Wat kun je doen om een winterdip te voorkomen?

  • Zoek het licht op! Ga het liefst ’s ochtends of ’s middags naar buiten. Dan is het licht het felst.
  • Ga bewegen. Dit stimuleert de aanmaak van endorfine (ook wel het gelukshormoon genoemd).
  • Eet gezond, voldoende en gevarieerd. Zo zorg je ervoor dat jouw lichaam de benodigde vitaminen en mineralen binnen krijgt.

Heb je ernstige klachten? Raadpleeg je huisarts en/of een psycholoog. Zij kunnen je adviseren en helpen bij een winterdepressie.

Meer weten over de oorzaak van een winterdip? Kijk op:

https://mentaalbeter.nl/winterdepressie/oorzaken/