Tip van de week: Warming-up

Door Linda van As

Tip van de week: Warming-up

Een warming-up, waar is het goed voor? En hoe kun je deze vormgeven?

Waarom een warming-up?

Een warming-up heeft als doel om de daaropvolgende prestatie te verbeteren en/of om blessures te voorkomen. Als gevolg van de warming-up neemt de lichaamstemperatuur toe. Hierdoor verlopen de processen in het lichaam, die zorgen voor de zuurstoftoevoer en energielevering, efficiënter. Een warming-up kan de kans op blessures beperken; voor zover deze veroorzaakt worden door een beperkte elasticiteit, zuurstofopname en/of doorbloeding van de spieren. Naast de fysiologische aspecten, zorgt een warming-up ook voor een mentale voorbereiding.

Verschillende vormen

Er wordt onderscheid gemaakt tussen een passieve en actieve warming-up. Bij een passieve warming-up wordt het lichaam door externe warmtebronnen opgewarmd (bijvoorbeeld door een warm bad, sauna of warmtekussen). Bij een actieve warming-up wordt het lichaam door interne warmte als gevolg van activiteit verwarmd. Een actieve warming-up heeft de voorkeur boven een passieve warming-up omdat de lichaamstemperatuur slechts gedeeltelijk verantwoordelijk is voor de verschillende voordelen van een warming-up.

Wat is de beste warming-up?

Wat het beste werkt is afhankelijk van de duur, intensiteit en het soort activiteit waarop de warming-up je moet voorbereiden. Voor een krachttraining zou een algemene warming-up van 8-10 minuten (bijvoorbeeld roeien of de crosstrainer) op een lichte tot matige intensiteit voldoende zijn. Deze kan aangevuld worden met specifieke oefeningen (bijvoorbeeld door de bewegingen die daarna gedaan gaan worden alvast met een licht gewicht uit te voeren). Voor teamsporters wordt aangeraden om naast een 5-10 minuten durend algemeen deel, ook een sport specifiek deel in de warming-up te verwerken. Dit kan bijvoorbeeld voor basketballers een aantal korte sprintjes, wend- en sprongvormen en oefeningen met de basketbal zijn.

Meer weten?

Kijk voor meer informatie op:

https://www.topsporttopics.nl/sportwetenschap/factsheet/factsheet-warming-up/

https://www.topsporttopics.nl/artikel/actieve-warming-up-beter-dan-passieve-warming-up/

https://www.fitsociety.nl/warming-up/