Tip van de week: Visualisatie

Door Linda van As

Tip van de week: Visualisatie

Ben je geblesseerd en/of kun je momenteel door de lockdown niet de trainingen doen die je zou willen doen? Grote kans dat motor imagery (visualisatie) jou kan helpen! Benieuwd naar wat het is en hoe het jou kan helpen? Lees het in de nieuwe Tip van de Week.

Motor imagery (visualisatie)

Ben je geblesseerd en/of kun je momenteel door de lockdown niet de trainingen doen die je zou willen doen? Of ben je een topsporter die graag nog een stapje extra wil zetten? Grote kans dat motor imagery jou kan helpen!

De kracht van je brein

Bij motor imagery (ook wel bekend als visualisatie) beeld een sporter zich de beweging in, zonder deze daadwerkelijk te maken. Deze methode blijkt een positief effect te hebben op spierkracht, snelheid en nauwkeurigheid. Uiteraard werkt fysieke training beter; echter kan motor imagery als vervanging dienen wanneer sporters niet in staat zijn om te trainen (bijvoorbeeld door blessureleed of de lockdown) of als extra training aanvullend op de reguliere trainingen.

Hoe werkt het?

Het is niet helemaal duidelijk hoe motor imagery precies werkt. Wel is bekend dat er een overlap is in de hersenactiviteit bij motor imagery en de daadwerkelijke beweging. Dit zou leiden tot een betere aansturing van de spieren vanuit de hersenen. Ook worden bij motor imagery dezelfde spieren aangespannen als bij de daadwerkelijke activiteit. Het gaat hier wel om een lagere spieractivatie dan bij de fysieke activiteit. Echter, hoe zwaarder de ingebeelde oefening, hoe groter de spieractivatie. Motor imagery werkt het beste bij bewegingen die bekend zijn en die de (top)sporter al vaak heeft gemaakt. Bij nieuwe bewegingen of bewegingspatronen werkt het minder goed.

Toepassen

Voor een optimaal effect is het van belang dat zoveel mogelijk sensaties worden meegenomen tijdens het visualiseren (zien, ruiken, proeven, voelen en horen). Een model dat hier hulp bij kan bieden is het PETTLEP-model. Dit staat voor: Physical, Environment, Task, Timing, Learning, Emotion en Perspective. Door zoveel mogelijk de omstandigheden van de doelbeweging na te bootsen tijdens het visualiseren zal het effect het sterkst zijn.

Er wordt aangeraden om deze vorm van motor imagery 15 tot 20 minuten per sessie, drie keer per week voor minimaal 4 weken toe te passen. Ook bij deze vorm van training geldt: oefening baart kunst!

Meer weten over hoe motor imagery en het PETTLEP-model precies werken en hoe je deze het beste kan toepassen? Lees dit artikel: https://auteurs.allesoversport.nl/wp-content/uploads/2021/11/SG.2021.5.26.30.Kolman.pdf