Tip van de week: Stress!

Door Linda van As

Tip van de week: Stress!

1 op de 3 Nederlanders ervaart meer stress door de Coronamaatregelen. Stress is een vorm van spanning. Je hebt een bepaalde mate van stress nodig om optimaal te kunnen presteren. Maar je kunt ook teveel stress ervaren. Wanneer je langdurig teveel stress ervaart, kan dit lijden tot onder andere chronische vermoeidheid, nek- en schouderklachten en een burn-out.

Stress herkennen

Een strategie om stress te verminderen is de stressfactor te herkennen en hier een positieve draai te geven.

Daarnaast kunnen vaardigheden ervoor zorgen dat je beter om kunt gaan met stress en de klachten ervan. Bijvoorbeeld door mindfulness leer je aandacht te geven aan je gedachten, zonder erover te oordelen. En door oefeningen te doen die gericht zijn op de afname van spierspanning, leer je beter te ontspannen.

Het verschilt per persoon hoe stress zich uit en hoe je hiermee om kan gaan. Probeer uit te vinden wat voor jou werkt!

Last van kaak- nek- of schouderklachten?

Heb je nu last van kaak-, nek- of schouderklachten, probeer hier zo snel mogelijk wat aan te laten doen, voordat het erger wordt. Voor een goed advies wat te doen, kun je terecht bij onze specialistische fysiotherapeuten.

Klik hier voor het maken van een afspraak met een gespecialiseerde fysiotherapeut.


Kijk op de site van de Hersenstichting voor meer tips over hoe om te gaan met stress:

https://www.hersenstichting.nl/dit-doen-wij/voorlichting/gezonde-hersenen/ontspanning/