Tip van de week: squaten en lunges

Door Jeffrey de Boer

Tip van de week: squaten en lunges

Mogen de knieën tijdens een squat over de tenen heen komen?

Je hoort dat het vaak gezegd wordt over een squat of lunge: Het is niet goed als je knieën voorbij je tenen komen! Klopt dit eigenlijk wel?

Dagelijkse beweging

In het dagelijks leven komen de tenen regelmatig voorbij de knieën, bijvoorbeeld tijdens fietsen en traplopen. Ook bij verschillende sporten (zoals schaatsen en sprinten) en tijdens springen komen de tenen veelvuldig over de tenen.

Squat

Verschillen

Op de foto kun je goed het verschil zien tussen de linker- en rechter squat. Bij de linker squat zie je dat de knie bijna niet over de tenen heen gaat, maar bij de rechter squat wel. Wat is het verschil en welke uitvoering is beter? Het antwoord daarop is niet eenvoudig, dat hangt af van verschillende factoren. Voor de keuze in uitvoering moet rekening gehouden worden met het doel en de doelbeweging van de sporter. Ook iemands lichaamsbouw en mobiliteit zal hierin meegenomen moeten worden.

Meer belasting op de knieën

Wanneer de knieën over de tenen heen gaan, worden de knieën meer belast dan als deze achter de tenen blijven. Zoals vaker met stress/druk, kan een teveel hiervan gevoeligheid of zelfs pijn veroorzaken. Echter komt er bij deze techniek minder belasting op de onderrug, omdat men minder ver voorover hoeft te buigen om in balans te blijven.

Zou je deze beweging moeten vermijden?

Dat verschilt per persoon. Wanneer deze oefening bijdraagt aan het einddoel en men de voorwaarden (mobiliteit, stabiliteit en kracht) heeft om deze oefening uit te voeren, hoeft dit zeker niet vermeden te worden en kan het een mooi onderdeel zijn van een trainingsschema.

Meer weten? Kijk op:

https://www.fysiotherapiekracht.nl/blog/wel-of-niet-je-knieen-voorbij-de-tenen/