Tip van de week: Sporten met het warme weer

Door Linda van As

Tip van de week: Sporten met het warme weer

Waar moet je op letten als je een sportprestatie wilt leveren met warm weer?

Sporters presteren over het algemeen minder goed bij hitte. Dit geldt met name voor (duur)sporters die hun sport buiten beoefenen. Doordat de huid- en kerntemperatuur flink kan oplopen, is het lichaam relatief veel energie kwijt aan afkoelen. Dit wordt onder andere gedaan door meer bloed naar de huid te laten gaan, waardoor er minder bloed naar de spieren gaat. Hierdoor kan er minder snel zuurstof naar de spieren vervoerd worden, dit beïnvloed de prestatie negatief.

Wat kan een sporter doen om deze negatieve gevolgen te minimaliseren?

Allereerst kan de sporter acclimatiseren. Hiervoor wordt er voorafgaand aan de wedstrijd meerdere malen in een warmere omgeving getraind. Hierdoor went het lichaam aan de omstandigheden en kan het efficiënter omgaan met energie. Een andere methode is het lichaam afkoelen. Hierdoor kan het lichaam meer warmte opslaan. Dit kan zowel tijdens als gedurende de wedstrijd gedaan worden. Er zijn verschillende methodes om het lichaam af te laten koelen, enkele hiervan zijn: het dragen van een koelvest, koude dank drinken of de mond spoelen met een mentholoplossing.

Blijven drinken

Goede hydratatie is essentieel bij warm weer. Zowel voor, tijdens als na de wedstrijd dient voldoende gedronken te worden. Ook helpt het om rondom de wedstrijd de schaduw op te zoeken en loszittende, lichte kleding te dragen die zweet snel kan afvoeren.

Meer weten over presteren in de hitte? Kijk op:

https://www.topsporttopics.nl/sportwetenschap/factsheet/factsheet-presteren-in-de-hitte/

Meer weten over hydratatie? Kijk op:

https://www.topsporttopics.nl/sportwetenschap/factsheet/factsheet-vochtstatus/