Tip van de week: Sportdevices. Meten is weten?!

Door Linda van As

Tip van de week: Sportdevices. Meten is weten?!

Ze zijn niet meer weg te denken uit de hedendaagse sportsector: sportdevices. Er zijn vele verschillende soorten op de markt. Heb je als sporter zo’n device nodig? En zo ja, waarvoor moet je dan kiezen?

Er wordt onderscheid gemaakt in 3 verschillende soorten devices, deze hebben elk hun eigen doeleinden en specificaties.

  1. Fitnesstracker. Deze is bedoeld om je dagelijkse activiteiten te meten. Dit wordt gedaan door het meten van stappen, calorieverbruik en slaap. Via een bijbehorende app kunnen doelen gesteld en geëvalueerd worden. Dit apparaat is zeer geschikt als je meer inzicht in je leefstijl wilt krijgen.
  2. Sporthorloge. Deze is bedoeld voor het meten van sportprestaties. Dit wordt gedaan op basis van hartslag, snelheid, afstand en hoogtemeters. Dit horloge is geschikt als je meer inzicht wilt in de trainingsbelasting.
  3. Smartwatch. Deze is bedoeld om oproepen en berichten op te ontvangen en beantwoorden, meldingen op te zien en apps op te downloaden. Deze horloges werken daardoor als een verlengstuk van je mobiel.

Echter is het verschil tussen deze categorieën steeds kleiner geworden omdat fitnesstrackers tegenwoordig ook functies voor het beantwoorden van oproepen hebben, sporthorloges ook je slaap meten en smartwatches ook je stappen en verbrande calorieën bijhouden.

Monitoren van trainingsbelasting en herstel

Sporters kunnen een device gebruiken voor het monitoren van de trainingsbelasting en het herstel na de training. Maar hier moet wel een aantal opmerkingen bij geplaatst worden:

  • Voor het meten van hartslag kan het beste een hartslagband worden gebruikt; deze is het meest nauwkeurig (vooral bij intervaltrainingen).
  • Naast de fysiologische belasting zijn er ook andere invloeden die het horloge niet meet (bijvoorbeeld mentale vermoeidheid of stress). Daarom wordt aangeraden om nooit enkel naar de waarden te kijken en de ervaring van de sporter als leidend te zien.
  • De inschatting van de kwaliteit van de slaap gebeurt op basis van slaapfases die worden berekend door algoritmes. Deze zijn niet nauwkeurig genoeg voor (top)sporters om conclusies uit te kunnen trekken.
  • De slaapduur kan wel nauwkeurig genoeg gemeten worden.
  • Sommige horloges geven een zogenaamde ‘’herstelscore’’. De berekening hiervan (en daarmee de meegenomen parameters) verschillen sterk per device. Omdat ze niet allemaal even betrouwbaar zijn, wordt er aangeraden deze functie niet te gebruiken.

Wil je meer weten? Kijk op:

https://www.coolblue.nl/advies/verschil-sporthorloge-activity-tracker-smartwatch.html

https://www.nlcoach.nl/fysiek/gadgets-en-wearables-voor-training-herstel-en-voeding-wat-doen-ze-en-hoe-kies-je/