Tip van de week: Reversibiliteit

Door Jeffrey de Boer

Tip van de week: Reversibiliteit

In deze tip van de week gaan we het hebben over hoe snel je je trainingsresultaat kwijt raakt als je een periode niet traint (Reversibiliteit).

Use it or lose it

Hoe lang duurt het voordat de kracht en de spiermassa die je met behulp van training hebt opgebouwd verdwijnen? Het concept van het verliezen van deze adaptaties wordt reversibiliteit genoemd. Dit principe stelt dat je verliest wat je niet gebruikt (‘’use it or lose it’’).

Het verschilt per persoon hoe lang dit proces duurt. Dit is onder andere afhankelijk van de activiteiten die nog wel gedaan worden. Als je bijvoorbeeld door ziekte (tijdelijk) aan bed gekluisterd bent, dan zal dit proces dit vele malen sneller gaan dan wanneer je dagelijks beweegt.

Richtlijnen

Er zijn echter wel algemene richtlijnen die een indicatie geven over hoe lang het duurt voordat dit begint:

Voor spiermassa: na 2 à 3 weken van complete detraining. Dit houdt in dat er niet meer aan krachttraining gedaan wordt en niet meer wordt gesport (ook zwemmen en intensief bewegen valt hieronder).

Voor spierkracht: Na ongeveer 3 weken van complete detraining.

Dus ga je langer dan 3 weken op vakantie (waarbij je in die tijd niet sport of intensief beweegt), houd er dan rekening mee dat je een deel van je spierkracht en -massa na de vakantie weer opnieuw zal moeten opbouwen.

Tips

Bekijk ook de volgende tips om detraining tegen te gaan of om na een rustperiode weer starten met training.

Om te starten na een lange periode niet gesport te hebben:

https://mcz.nl/artikelen/tip-van-de-week-trainingsopbouw

https://mcz.nl/artikelen/tip-van-de-week-w-up

https://mcz.nl/artikelen/tip-van-de-week-zwaar-trainen

voor tijdens het trainen:

https://mcz.nl/artikelen/tip-van-de-week-kracht-en-cardio

https://mcz.nl/artikelen/tip-van-de-week-supercompensatie

Meer weten? Kijk op: https://www.orangefit.nl/fitblog/training/spiermassa-verliezen