Tip van de week: MET-waarde

Door Linda van As

Tip van de week: MET-waarde

Meten met de MET-waarde; een indicatie voor de intensiteit van activiteiten

Recent behandelden we in dit artikel https://mcz.nl/artikelen/tip-van-de-week-bewegen hoeveel je zou moeten bewegen. Echter hebben we hierbij niet behandeld hoe intensief de bewegingsvorm zou moeten zijn. Een indicatie voor de intensiteit van trainen is de MET-waarde. Dit staat voor de Metabolic Equivalent of Task. Deze waarde is gebaseerd op de hoeveelheid energie die een bepaalde activiteit kost. Hierbij is 1 MET gelijk aan de ruststofwisseling (oftewel de energie die je verbruikt terwijl je stilzit).

Hoe zwaarder de inspanning, hoe hoger de MET-waarde. De MET-waarde komt overeen met het aantal verbrandde calorieën per uur, wanneer deze wordt vermenigvuldigd met het aantal kilo’s (lichaamsgewicht). Dus als iemand 70 kilo weegt en één uur gaat hardlopen, verbruikt diegene: 70 (kilo) x 8 (MET-waarde) x 1 (uur) = 560 calorieën.

In onderstaande tabel staat van een aantal activiteiten de MET-waarde weergegeven.

Activiteit

MET-waarde

Afwassen

2,5

Frisbeeën

3

Tuinieren

3,8

Fitness

5,5

Rustig fietsen (16-19 km/h)

6,8

Skiën

7

Hardlopen

8

Stevig fietsen (19-22 km/h)

8

Snel traplopen

8,8

Snel zwemmen

9,8

De MET-waarde en de beweegnorm

Activiteiten met een MET-waarde van 3 tot 5,9 worden gezien als matig intensief. Activiteiten met een MET-waarde van 6 of hoger worden gezien als zwaar intensieve activiteiten. Beide tellen mee voor de beweegnorm (van 150 minuten per week matig intensief bewegen).

Meer weten?

Bekijk dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=YPL7_zsTTBU

Hier vind je van meer activiteiten de MET-waarde en verdere achtergrondinformatie:

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/bewegen.aspxhttps://www.minder-zitten.nl/kennisbank/wat-is-met-waarde/