Tip van de week: Hoe combineer je krachttraining met cardio?

Door Jeffrey de Boer

Tip van de week: Hoe combineer je krachttraining met cardio?

Wil jij graag én je spierkracht verbeteren én je uithoudingsvermogen vergroten? Lees dan nu onze tips om cardio met krachttraining te combineren, in de nieuwe Tip van de Week.

Krachttraining

Krachttraining is het trainen met behulp van weerstand om de spierkracht en aansturing te verbeteren. Krachttraining draagt bij aan sterke botten, pezen en banden. Hierdoor kan het bijdragen om blessures te voorkomen.

Cardio

Cardiovasculaire training (ook wel cardio genoemd), zorgt voornamelijk voor een beter uithoudingsvermogen. Door regelmatige inspanning (door bijvoorbeeld te fietsen, roeien of hard te lopen) verbetert de conditie van je longen en hart. Hierdoor verlaagt het mogelijk de kans op hart- en vaatziektes.

Zowel kracht- als duurtraining zorgt voor een bepaalde belasting op het lichaam. Beide maken deels gebruik van dezelfde energievoorraden, spiervezels en het zenuwstelsel. Het lijkt erop dat regelmatige lange duurtraining een negatieve invloed heeft op de herstelprocessen van een krachttraining. Maar hoe kun je dan het beste deze twee trainingsvormen combineren? Dat hangt er vanaf wat je doel is!

Combineren

Is jouw doel om een beter uithoudingsvermogen te krijgen? Leg dan de nadruk op de cardio oefeningen. Besteed hier tijdens jouw training meer tijd aan en plan deze voor de krachtoefeningen. Is jouw doel om je spieren te versterken? Leg dan de nadruk op de krachtoefeningen. Je kan een korte warming-up doen op een cardio apparaat, maar besteed de meeste tijd aan de krachtoefeningen. Wil je graag beide trainen? Sluit dan de krachttraining af met bijvoorbeeld een intervaltraining van 15 minuten.

Wat ook een optie is, is om de cardio en krachttraining op verschillende dagen te plannen. Zo verminder je de eventuele negatieve gevolgen die de cardiotraining heeft op het herstel van de krachttraining.

Meer weten?

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen, of wil je graag zelf een goed onderbouwd trainingsschema? Maak dan een afspraak met een van onze beweegcoaches!

Wil je meer weten over dit onderwerp? Kijk op: https://www.fit.nl/krachttraining/combineren-kracht-en-cardio