Tip van de week: Intervaltraining

Door Niels Brugge

Tip van de week: Intervaltraining

Alternatieve cardio training.

High Intensity Training

Niet altijd zin om anderhalf uur op de fiets te zitten om fit te worden? Probeer dan eens een HIT training. Een High Intensity Training is een cardio training waarbij je werkt met intensieve, korte intervallen. HIT training komt voor in de vorm van circuittraining, maar zou ook toegepast kunnen worden tijdens het hardlopen, wielrennen of zwemmen. Naast het voordeel dat HIT minder tijd kost dan andere trainingen, heeft HIT ook veel voordelen voor de gezondheid. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat HIT voor bijvoorbeeld gewichtsverlies, een betere maximale zuurstof opname of een betere hartfunctie kan zorgen.

Een voorbeeld van een HIT.

3x8 rondes van 40s sporten en 20s herstel. Tussen de rondes actieve rust van 5min.

Oefening 1: Burpees

Oefening 2: Mountain climbers

Oefening 3: Push-ups

Oefening 4: Jumping lunges

Oefening 5: Heel touches

Oefening 6: Dips

Oefening 7: Jumping jacks

Oefening 8: 20m sprint

Deze intervallen zou je ook kunnen toepassen in een hardloop/fietstraining.

Bronnen:

Australian Family Physician, Vol. 41, No. 12, Dec 2012: 960-962 World Journal of Cardiology, 2019 Jul 26; 11(7): 171–188 - High-intensity interval training for health benefits and care of cardiac diseases - The key to an efficient exercise protocol