Tip van de week: HIIT-training

Door Linda van As

Tip van de week: HIIT-training

HIIT-training, een steeds populairdere vorm van training. Is het iets voor mij?

Wat is HIIT?

Wellicht heb je er wel eens van gehoord: ‘’High Intensity Interval Training’’, afgekort: HIIT. Bij deze trainingsvorm wisselen intervallen van zeer zware inspanning en korte rustperiodes elkaar af. Deze vorm van trainen is de afgelopen jaren erg toegenomen in populariteit. Dit komt doordat deze vorm van trainen erg tijdsefficiënt is en vele gezondheidsvoordelen heeft. De conditie van hart, bloedvaten en longen verbetert en ook de cholesterol- en bloeddrukwaardes verbeteren door deze vorm van training. Dit zijn dezelfde positieve effecten als andere vormen van (duur)training ook hebben op je lichaam, echter heeft HIIT het voordeel dat deze met korter durende trainingen te realiseren zijn.

Is HIIT ook iets voor mij?

HIIT is voor bijna iedereen geschikt. Echter moeten mensen met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en mensen met een inactieve leefstijl oppassen met HIIT. Zij kunnen beter eerst bij een huisarts of fysiotherapeut/sportcoach informeren of deze trainingsvorm geschikt voor hun is.

HIIT vraagt erg veel van het lichaam. De intervallen zijn namelijk zeer intensief (tot wel 100% van je maximale effort). Om deze trainingsvorm veilig uit te voeren is een bepaalde getraindheid nodig. Deze kan als volgt worden opgebouwd:

  1. Basisbelastbaarheid opbouwen. Doe dit door het doen van rustige duurtrainingen.
  2. Low-impact. Begin de HIIT met vormen die relatief weinig belasting geven op de pezen en botten en technisch makkelijk uit te voeren zijn, zoals fietsen (spinning), roeien of zwemmen.
  3. Medium-impact. Is je belastbaarheid toegenomen en ben je klaar voor de volgende stap? Dan kun je ook technisch moeilijkere (kracht)oefeningen toevoegen, zoals mountainclimber, squat, push-up, lunge of row.
  4. High-impact. Als de medium-impact oefeningen goed gaan en je wilt meer uitdaging dan kun je high-impact oefeningen proberen, zoals hardlopen, gewichtheffen (crossfit) of springende oefeningen (bijvoorbeeld touwtjespringen).

HIIT kan een efficiënte trainingsvorm zijn, maat je moet het wel verantwoord opbouwen!

Meer weten? Kijk op:

https://www.allesoversport.nl/thema/gezonde-leefstijl/hiit-training-wat-is-het-en-hoe-werkt-het/

Voor een voorbeeld van een high intensity interval training, kijk op:

https://mcz.nl/artikelen/tip-van-de-week-intervaltraining