Tip van de week: Hardlopen

Door Niels Brugge

Tip van de week: Hardlopen

Moeite om te genieten tijdens het hardlopen?

Tip 1: Bouw de duur en de intensiteit van je training langzaam op. Meer en harder is niet altijd beter. Helemaal met hardlopen is het belangrijk op de intensiteit van je hardlooptrainingen langzaam op te bouwen. Probeer je trainingen steeds iets langer te maken, terwijl de intensiteit hetzelfde blijft. Zoek een hardlooppartner en zorg ervoor dat jullie gedurende de training een goed gesprek kunnen houden. Als dat lukt, hebben jullie een goede intensiteit voor een lange duurtraining.

Tip 2: Luister naar je lichaam. Wanneer je tijdens of na het hardlopen irritatie hebt ergens in het lichaam kan dit leiden tot een blessure. Negeer deze irritatie niet en ga opzoek naar de oplossing. De oplossing kan bijvoorbeeld liggen in je schoenen. Ga een keer langs bij een hardloopwinkel en ga op zoek naar een betere hardloopschoen. De medewerkers kunnen dan gelijk even naar je hardlooptechniek kijken.

Tip 3: Ga op zoek naar een hardlooppartner van ongeveer hetzelfde niveau. Maak de training gezelliger door het met een goede vriend of vriendin te doen. Op deze manier kunnen jullie elkaar ook motiveren om naar de training te komen. Plan de trainingen samen een week vooruit zodat er niks tussen de trainingen kan komen!