Tip van de week: Groente

Door Linda van As

Tip van de week: Groente

Eet jij wel genoeg groente? En hoe zou je meer groente kunnen eten? Teatske IJkema van Carin Pool voedingsbureau legt het uit in de nieuwe Tip van de Week!

Gezondheid

Het eten van groente is goed voor de gezondheid omdat het veel vitamines en mineralen levert. Daarnaast bevat groente veel voedingsvezels waardoor het een verzadigd gevoel geeft. Variëren in het soort groente is belangrijk, omdat er niet één groente is die ons in alle vitamines en mineralen kan voorzien.

Advies

Voor volwassenen geldt het advies om minimaal 250 gram groente per dag te eten. Heb je enig idee hoe 250 gram groente eruit ziet als het op je bord ligt? Leg het eens op een weegschaal en kijk of je inschatting goed is! Alvast een tip: het is vaak meer dan je denkt.

Tips

Vind je het lastig om, bij de warme maaltijd, in één keer 250 gram groente te eten? Dan kun je gebruik maken van de onderstaande tips om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te behalen.

o Doe eens groente op brood.

o Maak zelf een groentespread voor op brood.

o Zin in een gebakken ei? Maak een groenteomelet.

o Eet bij de lunch een schaaltje rauwkost.

o Eet groente als tussendoortje.

o Eet één dag (of meer) in de week geen vlees bij de warme maaltijd.

o Maak gebruik van courgettepasta, bloemkoolrijst of pompoenlasagnebladen.

o Maak zowel een warm als een koud groentegerecht bij de warme maaltijd.

o Eet zelfgemaakte soep (van groente naar keuze) bij de warme maaltijd.