Tip van de week: Gezond ouder worden

Door Jeffrey de Boer

Tip van de week: Gezond ouder worden

Als je ouder wordt, vermindert de spiermassa (en daarmee de spierkracht). Ook neemt de coördinatie (het vermogen om de spieren aan te sturen) af. Er is echter ook goed nieuws: met behulp van training kunnen deze processen geremd en zelfs omgekeerd worden!

Kracht

Krachttraining voor ouderen kan zich bijvoorbeeld richten op de bewegingen die nodig zijn in het dagelijks leven. Denk aan squats voor het zitten en opstaan uit een stoel, een deadlift om iets op te kunnen tillen of een shoulder press om bovenhands te kunnen tillen.

Balans en coördinatie

Ook dit zou zich kunnen focussen op de dagelijkse handelingen door functioneel te trainen. Bij een hometrainer zou het op en afstappen van de fiets geoefend kunnen worden. En op verschillende balansmatjes en -kussens kan balans op 1 been getraind worden, om staand een broek of sokken aan te trekken. Daarnaast kan met behulp van balspellen ook het reactievermogen en de hand-oogcoördinatie verbeterd worden.

Conditie

Tot slot kan er tijdens de training ook aandacht besteed worden aan cardiovasculaire training (ook wel cardio genoemd). Deze zorgt voornamelijk voor een beter uithoudingsvermogen. Door regelmatige inspanning (door bijvoorbeeld te fietsen, roeien of hardlopen) verbetert de conditie van je longen en hart. Hierdoor verlaagt het de kans op hart- en vaatziekten.

Wil jij als senior graag je kracht, conditie en balans verbeteren? Neem contact met ons op!

Meer weten over gezond ouder worden? Bekijk deze eerdere Tips:

Nooit te oud om te bewegen: https://mcz.nl/artikelen/tip-van-de-week-nooit-te-oud-om-te-bewegen