Tip van de week: De feestdagen!

Door Linda van As

Tip van de week: De feestdagen!

Je kent het wel, al dat lekkers tijdens de feestdagen. Oliebollen, gourmetten en de lekkere desserts van je tante. De verplichte borrels en al die snacks voor je neus! Dat maakt het lastig om gezonde keuzes te maken. Daarom hieronder een aantal tips om de feestdagen gezond door te komen. Door Femke Pranger

Tip 1

Sausjes

Veel sauzen leveren veel calorieën op. Deze hebben vaak een basis van vet of room. Kies dus een saus op waterbasis als dit mogelijk is. Dit kan wel 200 tot 300 kcal schelen.

Tip 2

Eet bewust

Als je trek hebt en zin om te gaan eten, doe dit dan rustig aan. Het duurt even voordat het signaal dat je maag vol zit je hersenen heeft bereikt. Dus eet niet te veel in één keer.

Tip 3

Vergeet de groenten niet

Zorg ervoor dat je lekker veel groenten blijft eten. Dit zorgt voor extra verzadiging.

Tip 4

Alcohol

Heerlijk een wijntje bij een kerstdiner, maar alcohol zorgt er ook voor dat je steeds meer gaat eten en drinken. Maak dus een bewuste afspraak met jezelf over hoeveel wijntjes je gaat drinken.

Tip 5

Blijf in beweging

De sportschool is helaas dicht, maar blijf wel lekker in beweging. Ga bijvoorbeeld een stukje wandelen! Beweging helpt om je eten te verteren.

Tip 6

Vergeet niet te genieten

Het is ook belangrijk om lekker te genieten tijdens de feestdagen. Maak bewuste keuzes waar jij je goed bij voelt, maar onthoud dat (met mate) van ongezond eten en drinken genieten prima in een gezonde leefstijl past!

Hulp nodig bij thuissporten? Houd onze Socials en website goed in de gaten, want volgende week geven wij jou tips voor sportschema’s die je thuis kan doen!

Alle MCZ medewerkers wensen je fijne en gezonde feestdagen!