Tip van de week: Energiesystemen

Door Jelmer Timpert

Tip van de week: Energiesystemen

Bij beweging heb je energie nodig. Deze energie kan op verschillende manieren vrijkomen. De twee hoofdgroepen van energiesystemen zijn aeroob en anaeroob.

Aeroob (met zuurstof)

Aeroob trainen is vaak een relatief lange training met een lage intensiteit van bewegen. Hierbij kun je denken aan wandelen, joggen, fietsen of zwemmen. Door de lage intensiteit heeft je lichaam genoeg tijd om energie te produceren met zuurstof. De intensiteit moet rond de 60% tot 80% van je maximale hartslag liggen. Dit betekent voor wandelen, joggen, fietsen of zwemmen dat je tijdens de activiteit nog zou moeten kunnen praten met iemand.

Anaeroob (zonder zuurstof)

Tijdens een intensieve inspanning word het anaerobe systeem aangesproken. Er wordt verschil gemaakt (afhankelijk van de duur van de inspanning) tussen twee verschillende soorten anaerobe energiesystemen. Bij de start van intensieve inspanning (ongeveer 0 tot 10 seconden) worden de ATP (Adenosinetrifosfaat) en CP (Creatinefosfaat) voorraden aangesproken. Dit zit standaard in het lichaam om onmiddellijk te gebruiken. Dit systeem wordt ook wel anaeroob alactisch genoemd. Nadat deze energiebronnen zijn uitgeput, worden de koolhydraten aangesproken die in je lichaam zijn opgeslagen. Deze inspanning start vanaf ongeveer 10 tot 90 seconden en wordt bijvoorbeeld gebruikt tijdens een 800 meter sprint. Dit systeem wordt ook wel het anaeroob lactische systeem genoemd. Op vol vermogen houd je dit niet lang vol omdat er verzuring optreedt.

Trainen

Om in één van deze systemen te gaan trainen, moet je eerst weten wat je wilt bereiken. Je zal dus eerst een hoofddoel moeten stellen. De omvang en de intensiteit van de trainingen worden hierop afgestemd. Hierbij geldt de zogenaamde "wet van specificiteit". Deze stelt dat je hetgeen zou moeten trainen waar je beter in wilt worden. Een sprinter zal dus veel korte explosieve trainingsvormen moeten uitvoeren om zijn ATP- en CP-energiesysteem optimaal te trainen. Daarentegen zal een marathonloper proberen zijn aerobe energiesysteem zo efficiënt mogelijk te trainen.

Meer weten over energiesystemen? Kijk op: https://www.nutrisport.be/gezondheid/energiesystemen/