Tip van de week: Een gezond gewicht

Door Linda van As

Tip van de week: Een gezond gewicht

Een gezond gewicht zorgt ervoor dat je minder kans hebt op gezondheidsproblemen. Daarnaast leven mensen met een gezond gewicht niet alleen langer dan mensen met overgewicht, maar ze hebben ook een hogere kwaliteit van leven.

BMI - Body Mass Index

Hoe weet je of jouw gewicht past bij je lengte?

De meest gangbare methode is het berekenen van de Body Mass Index (ook wel BMI genoemd). Deze kun je berekenen door je lichaamsgewicht (in kilo’s) te delen door je lichaamslengte (in meters) in het kwadraat.

… kg : (…,… m x ...,... m) = …

Dus als je 75 kilo weegt en 1,75 m lang bent dat ziet de formule er als volgt uit:

75 : (1,75 x 1,75) = 24.

Normwaarden

Voor een volwassene tussen de 19 en 69 jaar betekent een BMI tussen de 18,5 en 25 dat je een gezond gewicht hebt. Bij een BMI onder de 18,5 wordt gesproken van ondergewicht en bij een BMI hoger dan 25 heb je overgewicht. Bij een BMI hoger dan 30 wordt gesproken van ernstig overgewicht (obesitas).

Uitzonderingen

De BMI als indicator voor een gezond gewicht is minder geschikt als je:

  • Heel gespierd bent
  • Je zwanger bent en/of borstvoeding geeft

Voor mensen van Aziatische afkomst bestaan aparte normwaarden omdat hun lichaamssamenstelling anders is dan dat van mensen van Westerse afkomst. Daarnaast bestaan er ook aparte normwaarden voor kinderen tot 18 jaar en ouderen vanaf 70 jaar.

Bekijk de aanvullende normwaarden en meer informatie over de BMI op:

https://www.voedingscentrum.nl/nl/bmi-meter.aspx

Heb je (ernstig) overgewicht en wil je ondersteuning bij het afvallen? Wellicht kan het GLI-programma je hierbij helpen! Kijk op: https://mcz.nl/artikelen/tip-van-de-week-gli