Tip van de week: Dagelijks bewegen

Door Linda van As

Tip van de week: Dagelijks bewegen

Hoe kom ik dagelijks aan mijn beweging toe? Lees het nu in de nieuwe Tip van de Week.

Veel mensen hebben een druk leven met een zittend beroep, waardoor er geen tijd en/of motivatie is om te gaan bewegen/sporten. Echter kan beweging op een laagdrempelige manier ingebouwd worden tijdens je dag, zodat het je nauwelijks meer tijd kost! Probeer onderstaande tips toe te passen.

  1. Neem de trap i.p.v. de lift! Met traplopen verbrand je ongeveer 0,13 x je eigen lichaamsgewicht in calorieën per minuut. (Dus iemand van 70 kilo die 15 minuten op een dag aan het traplopen is, verbrandt: 0,13 x 70 x 15 = 137 calorieën. Dit is 5x meer dan wanneer je met de lift gaat.
  2. Ga op de fiets naar het werk! Pak de fiets in plaats van de auto. Ga je altijd met de auto? Bouw het fietsen in stapjes op en start met 1x per week. Gaat dit goed? Breid dit uit en pak 2x per week de fiets. Naast dat je beweegt (wat goed voor je is), is fietsen ook goedkoper, beter voor het milieu en je vermijdt files.
  3. Loop een halte verder! Sta jij regelmatig op de bus te wachten? Deze tijd kun je mooi gebruiken om te bewegen. Loop een halte verder en stap daar op de bus.
  4. Bewegen tijdens je werkdag! Loop naar de koffieautomaat verderop of de WC die verder weg zit. Vraag je collega’s om mee te gaan lunchwandelen of doe al wandelend een overleg.
  5. Netflix & move! Heb jij een hometrainer, crosstrainer of arm-/beentrainer in huis? Dit is uitermate geschikt om te gebruiken tijdens het tv kijken. Als je dit niet in huis hebt werkt met de armen boksen en/of met de benen trappelen ook prima. (Als je hierover beschikt, zijn een Nintendo RingFit, WII of X-box sportspellen ook leuke manieren om aan meer beweging te komen.)
  6. Plan je beweegmomenten! Heb je het vaak druk en/of geen zin meer na werk om te gaan bewegen? Maak doelen en plan je beweegmomenten. Houd hierbij rekening met wat voor jou haalbaar en realistisch is qua tijdsduur en frequentie. Zet de beweegmomenten in je agenda, dit geeft structuur en kan helpen als stok achter de deur.

Wil je weten wat de voordelen van bewegen zijn? En hoeveel je eigenlijk zou moeten bewegen? Kijk op: https://mcz.nl/artikelen/tip-van-de-week-bewegen

Meer weten over de voordelen van traplopen? Kijk op: https://www.allesoversport.nl/thema/beweegstimulering/traplopen-bewegen-en-krachtoefening-in-een/