Tip van de week: Core

Door Jeffrey de Boer

Tip van de week: Core

Wat is het nut van je core trainen? En hoe doe je dat? Lees het in de nieuwe tip van de week.

Als we het hebben over de ‘’core’’ dan wordt er vaak alleen aan de (rechte) buikspieren gedacht. De buikspieren zijn wel een onderdeel van de core, echter bestaat de core uit nog vele andere spieren. Zie de afbeelding.

Wat is het nut van je core?

De spieren van de core kunnen bewegingen (strekken, buigen en draaien) creëren of juist voorkomen. Bijvoorbeeld wanneer je gaat opstaan van een stoel (beweging creëren) of boodschappen aan het dragen bent (beweging voorkomen).

Wat zijn de voordelen van een sterke core?

  • Een kleinere kans op blessures. Omdat je lichaam stabieler is en onverwachte krachten beter kan opvangen.
  • Het kan rugklachten verminderen. Doordat je lichaam de belasting van bijvoorbeeld tuinieren of zitten beter aan kan.
  • Het verbeteren van trainingsprestaties. Met een sterke core kun je oefeningen efficiënter, met een betere techniek uitvoeren.

Welke oefeningen zou je kunnen doen om je core te versterken?

  • Plank
  • Hip bridge
  • Dead bug
  • Pallof press

Bronvermelding

Meer weten? Vraag het een van onze beweegcoaches of kijk op: https://www.tunturi.com/nl/blogs/blogs/waarom-je-core-zo-belangrijk-voor-je-is/