Tip van de week: Bewegen

Door Berber Nijhuis

Tip van de week: Bewegen

Weet jij hoeveel je eigenlijk zou moeten bewegen? Lees het nu in de nieuwe Tip van de Week.

Hoeveel zou je moeten bewegen? En wat zijn de effecten van bewegen?

De sportscholen zijn weer open en iedereen is weer druk bezig om in het oude ritme te komen. Hier hoort ook sporten en bewegen bij! Maar hoeveel moeten wij eigenlijk bewegen om een positief effect voor onze gezondheid te bewerkstelligen? En wat zijn de effecten van bewegen?

Richtlijn

Vanuit de gezondheidsraad zijn de beweegrichtlijnen gemaakt. Deze geven advies over de hoeveelheid en soort beweging die je in een week kan doen. De beweegrichtlijn voor volwassenen is:

  • Minstens 150 minuten per week matig intensieve inspanning, verspreid over meerdere dagen.
  • Minstens 2 keer per week bot- en spierversterkende oefeningen, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • Voorkom stilzitten!

Matig intensieve inspanning zijn activiteiten waarbij de hartslag en ademhaling omhoog gaat, bijvoorbeeld stevig wandelen, fietsen of rustig zwemmen.

Effect

Uit onderzoek blijkt dat dagelijks wandelen al effect heeft op je gezondheid. Dit verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte in je bloed en het verbetert de conditie van je hart en longen.

Met spierversterkende oefeningen verbeter je kracht en uithoudingsvermogen en vergroot je de omvang van je spieren. Daarnaast verbetert je stofwisseling en reguleert het je bloeddruk. Dit kan je beschermen tegen Diabetes Mellitus type 2. Een goede hoeveelheid spiermassa draagt bij aan een goede houding, goed evenwicht en goede coördinatie. Daarnaast is het voor veel mensen een goede manier om stress te reduceren.

Tot slot geldt: bewegen is goed, meer bewegen is beter!

Meer weten over de Beweegrichtlijnen? Kijk op: https://www.allesoversport.nl/thema/beweegstimulering/hoeveel-moet-je-bewegen-volgens-de-beweegrichtlijnen/