Tip van de week: Afvallen

Door Linda van As

Tip van de week: Afvallen

Afvallen is een kwestie van meer energie verbruiken dan er binnenkomt (oftewel een negatieve energiebalans creëren). Maar hoe doe je dat?

Energie.

Er gaat energie het lichaam in en uit. Als er evenveel energie binnenkomt als eruit gaat, blijf je gelijk qua gewicht. Als er minder energie uitgaat dan binnenkomt, kom je aan en als er meer energie uitgaat dan er binnenkomt, dan val je af.

Je lichaam krijgt energie binnen via eten en drinken. De energie die binnenkomt wordt door je lichaam gebruikt voor:

  • Het basaal metabolisme. Dit is de energie die je verbruikt in rust (bijvoorbeeld om je hart te laten kloppen en je lichaam op temperatuur te houden). Hoeveel energie dit kost is onder andere afhankelijk van geslacht, leeftijd, lengte en gewicht.
  • Vertering, het omzetten van voedsel naar energie.
  • Fysieke activiteit, bijvoorbeeld sporten, wandelen of het huishouden doen. Hoe intensiever de vorm van beweging, hoe meer energie dit kost.

Wandelen.

Van de bovenstaande factoren heb je het meeste invloed op de fysieke activiteit. Daarom wordt er aangeraden om te gaan bewegen als je wilt afvallen, om op die manier het energieverbruik te verhogen. Hiernaast is bewegen ook goed voor andere factoren! (Lees hier https://mcz.nl/artikelen/tip-van-de-week-1 waar wandelen nog meer goed voor is.)

Calorieën.

Om af te vallen kun je ook minder calorieën tot je nemen. Wanneer je je voedingspatroon aanpast is het belangrijk om goed te letten op:

  • Genoeg vitaminen en mineralen (als je minder gaat eten is het van belang dat je voeding nog wel de benodigde vitaminen en mineralen bevat die je lichaam nodig heeft)
  • Veel eiwitten (deze helpen bij de spieropbouw en gaan spierafbraak tegen in een periode van gewichtsverlies)
  • Blijf voldoende eten (minder is niet altijd meer. Zorg ervoor dat je je lichaam van voldoende energie blijft voorzien)

Gezond afvallen is een proces dat lang kan duren. Hiervoor zullen leefstijlgewoontes veranderd moeten worden. Zou je graag hulp willen bij afvallen? Misschien kom je in aanmerking voor de Gecombineerde Leefstijl Interventie. Meer informatie vind je op: https://mcz.nl/artikelen/tip-van-de-week-gli

Tip: Wil je weten of je afvalt? Weeg jezelf op een vast moment in de week. Het liefst ‘s ochtends voor het ontbijt en na het toiletbezoek met dezelfde (hoeveelheid) kleding aan.

Meer info.

Over de energiebalans:

https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/afvallen-en-gewicht/gezond-gewicht/energiebalans.aspx

Over afvallen voor sporters:

https://www.topsporttopics.nl/sportwetenschap/factsheet/factsheet-gewichtsafname/