Tip van de week: Ademhaling

Door Jeffrey de Boer

Tip van de week: Ademhaling

Ademhalen lijkt een vanzelfsprekende zaak, maar dit is niet helemaal waar. Vaak komt het voor dat we disfunctioneel ademen (verkeerd ademen). Dit kan klachten als kortademigheid, een benauwd strak gevoel op de borst, pijn en steken op de borst, hoofdpijn, duizeligheid, tintelingen, krampen, buikpijn, angst en chronische vermoeidheid veroorzaken.

Wat is een slechte ademhaling?

Spanningen, angst, oververmoeidheid en overbelasting kunnen oorzaken zijn van een onregelmatig ademhalingspatroon. Hierdoor maakt het lichaam stresshormonen, cortisol en adrenaline aan. Dit kan een van voornoemde klachten veroorzaken.

Herkennen

  • je ademt regelmatig door uw mond
  • je moet regelmatig zuchten en of gapen
  • soms voelt je je duizelig of licht in het hoofd
  • je houdt je adem in of ademt onregelmatig
  • je ademt oppervlakkig
  • je ademt te vaak en snel
  • tijdens het ademhalen maak je geluid
  • soms heb je het idee dat je niet diep genoeg kunt ademen

Wat gebeurt er tijdens het ademen?

Iedereen neemt tijdens het ademen zuurstof op uit de lucht. Dit gaat via de luchtpijp de longen in en komt het vervolgens in het bloed. De bloedcirculatie zorgt ervoor dat de zuurstof de spieren en organen bereikt. Zonder zuurstof zouden onze cellen geen eiwitten, koolhydraten en vetten kunnen verbranden. Daarnaast word je immuunsysteem sterker, waardoor je weerbaarder bent tegen ziektes en temperatuurwisselingen. De bloeddruk wordt verlaagd, zonder invloed van medicatie.

Oefeningen voor een betere ademhaling:

  1. Langer uitademen
  2. Leer goed ademen door je mond dicht te houden en via je neus in te ademen
  3. Probeer rustig en gecontroleerd te ademen. Dit doe je door bijvoorbeeld 1 seconde in te ademen en enkele seconden uit te ademen

Referenties

https://www.mmc.nl/longgeneeskunde/aandoeningen-en-behandelingen/disfunctioneel-ademen/

https://www.fysioteamhoorn.nl/nieuws-1/ademhaling-ademen-hoorn