Tip van de week: Wandelen

Door Linda van As

Tip van de week: Wandelen

Wandelen is goed voor je!

Veel mensen zijn sinds de coronacrisis meer gaan wandelen. Redenen hiervoor zijn om fit en gezond te worden of blijven, voor ontspanning of om er even tussenuit te gaan. Dit is mooi, want wandelen draagt bij aan het behalen van de Beweegrichtlijn van 150 minuten per week matig intensief bewegen!

Probeer eens de Ommetje app (www.hersenstichting.nl). Via de app kun je vrienden, familie of collega’s uitdagen in een wandelcompetitie of je kan het opnemen tegen de rest van Nederland!

Wist je dat:

  • 72% vaker een rondje loopt vanuit huis dan voor de coronacrisis. De belangrijkste redenen om te gaan wandelen zijn nu fit en gezond te worden of te blijven, ontspanning en om ‘er even tussenuit’ te gaan.
  • Als je samen met iemand anders wandelt, je (onbedoeld) hetzelfde ritme aanneemt! Bron: (Yun e.a., 2012).
  • Wandelen voldoende intensief is om mee te tellen voor het halen van de beweegrichtlijnen. 150 Minuten of meer wandelen per week leidt daarom volgens de Gezondheidsraad tot een aantoonbaar effect op:
    • lagere bloeddruk, vetmassa, buikomvang
    • Lager gewicht
    • betere opname van (brand)stoffen uit het bloed (grotere insulinegevoeligheid)
    • hogere loopsnelheid (bij ouderen)
    • minder fracturen (bij ouderen)
    • slaapkwaliteit
  • Het halen van de beweegrichtlijnen bovendien samen hangt met een aantoonbaar kleiner risico op o.a. depressieve symptomen, hart- en vaatziekten en lichamelijke beperkingen (bij ouderen).

Genoeg redenen om dagelijks een ommetje te maken!