Gezonde eetkeuzes maken

Door Linda van As

Gezonde eetkeuzes maken

Wil je een beetje op je voeding letten? Hieronder 5 simpele tips.

Tip 1 Eet bewust en regelmatig

Eet op regelmatige momenten en niet pas als je trek hebt. Je bent dan namelijk geneigd om snel en veel te eten. Vaak teveel en dat komt omdat het even duurt voordat je hersenen je een signaal geven dat je maag gevuld is. Eet daarom bewust en niet teveel in één keer.

Tip 2 Vergeet de groente niet

Eet lekker veel groenten, dit zorgt voor extra verzadiging (vol gevoel).

Tip 3 Sausjes

Veel sauzen zijn calorierijk, omdat ze gemaakt zijn op basis van room of mayonaise. Kies daarom een saus op waterbasis. Net zo lekker en het scheelt calorieën.

Tip 4 Alcohol

Lekker wijntje bij het eten? Wist je dat alcohol er voor zorgt dat je steeds meer gaat eten en drinken? Maak daarom bewuste een afspraak met jezelf over het aantal wijntjes dat je drinkt tijdens het eten.

Tip 5 Blijf bewegen

Zorg voor een energiebalans. Als je eet neem je calorieën in, door te bewegen verbruik je calorieën. Meer eten en minder bewegen verstoort je energiebalans. Maak daarom dagelijks een wandeling of ga fietsen!