Emotie-eten de baas!

Door Michiel Gerritsen

Emotie-eten de baas!

Als je last hebt van emotie-eten, grijp je snel naar ongezond voedsel bij vervelende gevoelens. Eten leidt namelijk af van deze gevoelens en geeft je tijdelijk ‘troost’ en afleiding. Vaak volgt na de eetbui een schuldgevoel. Dat is voor één keer niet erg, maar als het regelmatig gebeurt, kom je in een vicieuze cirkel terecht.

Kenmerken emotie-eten

  • Je kunt niet stoppen met snoepen
  • Je eet als je je moe, boos, onzeker, onrustig of blij voelt
  • Je hebt al verschillende diëten geprobeerd
  • Je ‘jojoot’ met je gewicht

Tips emotie-eten

  • Laat ongezond voedsel liggen tijdens de weekboodschappen
  • Bepaal eerst voor jezelf of het tijd is om je volgende maaltijd te nuttigen
  • Sla geen maaltijden meer over
  • Neem fruit in plaats ongezond voedsel
  • Schrijf je moeilijke momenten eens op in een eetdagboek

Herken je dit?

Op de website van Carin Pool Voedingsbureau lees je meer over hoe je emotie eten de baas wordt. Stephanie de Lange is diëtiste en gespecialiseerd in emotie-eten. Zij is elke vrijdag aanwezig op onze locatie aan de Rokade, Sportlaan 2.1 in Groningen. Maak eens een afspraak, ze helpt je op weg naar een gezonde leefstijl!

Daarnaast zijn er ook verschillende boeken die je kunnen helpen:

  • Uit de ban van emotie-eten | Joanne Kortink
  • Mindfull afvallen | Joanne Kortink
  • Vijftig manieren om jezelf te troosten zonder eten | Susan Albers