Afvallen

Door Linda van As

Afvallen

Afvallen is simpel gezegd meer energie verbruiken dan je inneemt. Een negatieve energiebalans creëren, voor positieve gezondheid. Maar hoe doe je dat?

Energie

Er gaat energie het lichaam in en uit. Als er evenveel energie binnenkomt als eruit gaat, blijft je gewicht gelijk. Verbruik je minder energie dan er dan in komt, dan kom je aan. Verbruik je meer energie dan je inneemt, dan er binnenkomt, dan val je af.

Je lichaam krijgt energie binnen via voeding en gebruikt dat voor:

  1. Het basaal metabolisme: dit is de energie die je verbruikt in rust (bijvoorbeeld om je hart te laten kloppen en je lichaam op temperatuur te houden). Hoeveel energie dit kost is onder andere afhankelijk van je geslacht, leeftijd, lengte en gewicht.
  2. Vertering: het omzetten van voedsel naar energie.
  3. Fysieke activiteit: om bijvoorbeeld te sporten, wandelen of het huishouden doen. Hoe intensiever je beweegt, hoe meer energie dit kost.

Wandelen.

Van de bovenstaande factoren heb je het meeste invloed op de fysieke activiteit. Daarom raden we aan om te bewegen als je wilt afvallen, omdat je op die manier je energieverbruik kunt verhogen. Hiernaast is bewegen ook goed voor andere factoren! Lees hier: waar wandelen nog meer goed voor is.

Calorieën.

Om af te vallen kun je ook minder calorieën in nemen. Wanneer je je voedingspatroon aanpast, is het belangrijk om goed te letten op:

  • Voldoende vitaminen en mineralen.
  • Veel eiwitten (deze ondersteunen de spieropbouw en gaan spierafbraak tegen tijdens gewichtsverlies)
  • Blijf voldoende en regelmatig eten.

Gezond afvallen kost tijd. Het veranderen van je leefstijlgewoontes helpt enorm. Wil je hulp om of te vallen of je leefstijl veranderen? Klik hier als je wilt weten of je in aanmerking komt voor de Gecombineerde Leefstijl Interventie

Meten is weten: Weeg jezelf altijd op een vast moment in de week. Het liefst ‘s ochtends voor het ontbijt en na het toiletbezoek met dezelfde (hoeveelheid) kleding aan.