Ademhalen

Door Jeffrey de Boer

Ademhalen

Ademhalen, je denkt er niet bij na, want het gaat vanzelf. Maar het is niet voor niets waarom we aandacht besteden aan ademhalen, want het komt vaak voor dat mensen verkeerd ademen. Dit kan klachten als kortademigheid, een benauwd strak gevoel op de borst, pijn en steken op de borst, hoofdpijn, duizeligheid, tintelingen, krampen, buikpijn, angst en chronische vermoeidheid veroorzaken.

Onregelmatig ademhalingspatroon

Spanningen, angst, oververmoeidheid en overbelasting kunnen een onregelmatig ademhalingspatroon veroorzaken. Hierdoor maakt het lichaam stresshormonen (cortisol en adrenaline) aan.

Herkennen

  • je ademt regelmatig door je mond
  • regelmatig zuchten en of gapen
  • soms voelt je je duizelig of licht in het hoofd
  • je houd je adem in of ademt onregelmatig
  • je ademt oppervlakkig
  • je ademt vaak en snel
  • tijdens het ademhalen maak je geluid

Oefeningen om betere ademen

  1. Langer uitademen
  2. Leer goed ademen door je mond dicht te houden en via je neus in te ademen
  3. Probeer rustig en gecontroleerd te ademen. Dit doe je door bijvoorbeeld 1 seconde in te ademen en enkele seconden uit te ademen

Referenties

https://www.mmc.nl/longgeneeskunde/aandoeningen-en-behandelingen/disfunctioneel-ademen/

https://www.fysioteamhoorn.nl/nieuws-1/ademhaling-ademen-hoorn