Door

8 Fabels over urineverlies

Er bestaan nogal wat fabels over urineverlies. Weet jij hoe het zit?

1. Urineverlies, het gaat vanzelf over

Urineverlies sluipt erin. Het begint met een ongelukje tijdens bijvoorbeeld hoesten of lachen. Als het vaker gebeurt, gaat het je opvallen en gebruik je een inlegkruisje. Andere vrouwen in je omgeving hebben er ook last van dus "zal het wel normaal zijn". De klachten nemen langzaam en geleidelijk toe en inmiddels gebruik je maandverband. Je went aan het idee en gaat bepaalde activiteiten ontwijken. Na verloop van tijd is ook maandverband niet meer afdoende en stap je over op speciaal absorptieverband. Kortom: het gaat niet vanzelf over.

2. Incontinentie is een ziekte

Incontinentie is geen ziekte, maar een lichamelijke klacht ten gevolge van een onderliggend gezondheidsprobleem. Behandeling van het probleem vermindert in de meeste gevallen het urineverlies.

3. Minder drinken helpt

Een beperkte vochtinname kan incontinentie juist versterken. Geconcentreerde urine versterkt de aandrang en kan de blaas irriteren en zelfs ernstigere problemen tot gevolg hebben, zoals ontstekingen en uitdroging. Bovendien kan onvoldoende drinken constipatie veroorzaken, waardoor de situatie alleen maar verergert.

4. Alleen ouderen hebben er last van

In Nederland hebben ruim 1 miljoen mensen van 35 jaar en ouder te maken met incontinentie. Het komt zeven tot acht keer vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Circa 20% van de mannen van 65 jaar en ouder heeft last van urine-incontinentie. Urine-incontinentie komt op hogere leeftijd vaker voor, al kunnen jonge vrouwen er last van hebben na een bevalling.

5. Het hoort erbij en er is toch niets aan te doen

Ja, het hoort bij het verouderingsproces. Maar er is wel degelijk iets aan te doen. Het is wetenschappelijk bewezen dat het onder deskundige begeleiding trainen van de bekkenbodemspieren effectief is en de kwaliteit van leven verbetert.

6. Oefenen heeft geen zin

Oefenen werkt, mits het goed gebeurt. Veel mensen proberen het zelf, zonder hulp, met bijvoorbeeld een online oefenprogramma. Dat helpt helaas niet. Uit onderzoek blijkt dat het oefenen van je bekkenbodemspieren moet starten met een goede instructie van bij voorkeur een bekkentherapeut. De bekkentherapeut geeft je een een op maat gemaakt oefenprogramma, aangepast op jouw spierfunctie. Wist je dat oefenen soms averechts werkt. De bekkentherapeut kan je er meer over vertellen.

7. De oorzaak van urineverlies bij mannen is prostaatkanker

Dit is gelukkig zeer zelden de oorzaak. Meestal is er een andere oorzaak, die in de meeste gevallen goed te behandelen is.

8. Minder bewegen helpt

Incontinentie kan in veel gevallen worden behandeld en onder controle worden gehouden. Door te blijven bewegen houd je je gewicht op peil. Bij een toename van het lichaamsgewicht is het namelijk moeilijker om je bekkenbodemspieren aan te spannen.

Op zoek naar professionele hulp van de bekkentherapeut bij urineverlies, klik hier voor meer informatie.