Voel je fit met MCZ!

MCZ heeft alles in huis om je gezond en fit en voelen. Ben je gestopt met roken, maar heb je moeite om het vol te houden? Of wil je stoppen, maar zie je er als een berg tegenop? Met StopFit lukt het je en houd je het vol. Slaap je slecht, of je kind? Lees dan eens het artikel over SlaapFit. We kunnen je helpen om weer lekker te slapen en vol energie op te staan. Sport je in het weekend en heb je daarbij pijnklachten of een blessure opgelopen? Kom gerust langs tijdens een van de gratis inloopspreekuren op zondag!

OvergangFit
Gerichte ondersteuning bij overgangsklachten

Behandeling op maat, gericht op jouw specifieke klachtencoaching op het gebied van voeding, bekkenbodemspieren en psychische veranderingen

Smartphone belangrijke oorzaak slapeloosheid onder jongeren. SlaapFit

Goed slapen is belangrijk voor elk mens, maar zeker voor schoolgaande pubers. In de puberteit ontwikkelen de hersenen zich namelijk. Bovendien moeten jongeren zoveel kennis tot zich nemen, dat goede nachtrust extra belangrijk is. In de diepe slaap wordt aan het begin van de nacht abstracte kennis verwerkt. In de REM-slaap, de laatste slaapfase, verwerken ze de psychologische prikkels van de dag en wordt het geheugen voor ruimtelijk inzicht vastgelegd. Maar juist jongeren hebben steeds meer te kampen met slaapproblemen, veroorzaakt door het gebruik van smartphones en andere beeldschermen, zoals tablets en computers.

Hoe ontstaat slapeloosheid?
Melatonine, het natuurlijke slaapopwekkende hormoon, wordt aangemaakt in ons brein onder invloed van licht en donker. Gaat het schemeren? Dan wordt melatonine aangemaakt en beginnen we te gapen en voelen we ons slaperig worden. Zo rond 8 uur ‘s avonds neemt de productie van melatonine toe. Het bereikt rond middernacht zijn hoogtepunt. Als het goed is, zijn we dan al diep in slaap. Het licht van beeldschermen – wanneer ze ’s avonds gebruikt worden – verstoort dit proces echter. Het weerhoudt ons brein ervan om voldoende melatonine aan te maken. Ons brein gaat er eigenlijk vanuit dat het nog dag is door al dat licht. En dan lig je dus lang wakker, omdat je je minder slaperig voelt. Ook door alle prikkels en drukte van de beeldschermen is het extra lastig om in slaap te vallen.Door het gebruik van beeldschermen in de avond, houden mensen zich dus kunstmatig te lang wakker. Dit leidt tot slecht en kort slapen. En dat kan weer leiden tot oververmoeidheid, moeite met concentratie, prikkelbaarheid en zelfs somberheid.

Goed slapen met SlaapFit
Er zijn natuurlijk meerdere oorzaken voor slapeloosheid. Drukte, stress, zorgen; onze mentale gesteldheid is van grote invloed op ons slaapgedrag. De psychosomatisch fysiotherapeut kan je helpen om weer goed te slapen. Bij Medisch Centrum Zuid bieden we er zelfs een aparte dienst voor aan: SlaapFit. Mensen met slaapproblemen worden gericht en op maat behandeld door onze psychosomatische fysiotherapeuten. De behandeling omvat in hoofdlijnen de volgende aandachtspunten:

› Onze therapeuten helpen je om inzicht te krijgen in je eigen dag- en nachtritme, zodat je je bewust wordt van je gedrag. Dat inzicht verkrijg je door twee weken lang een dagboek bij te houden over je dagelijkse gedragingen en bezigheden.
› We geven je inzicht en kennis in de zogenaamde slaap- hygiëne: hoe regelt jouw brein het slapen en waken? En door welke zaken wordt dit allemaal beïnvloed?
› Samen met de therapeut werk je aan het afbouwen van beeldschermgebruik in de avonduren. We leren je ‘opslomen’ door samen met jou een zogenaamd tijdcontingent-plan te maken. Hierdoor werk je gericht naar de nacht toe, om optimaal te kunnen slapen.
› We zorgen dat je kennis opdoet over de energie-opbouwprincipes. We leren hoe je daarbij een passende leefstijl kunt ontwikkelen. Het gaat dan bijvoorbeeld over grenzen voelen en stellen, een goed evenwicht vinden tussen belasting en belastbaarheid en de positieve bijdragen van hobby’s, sport en ontspanning.

Heb jezelf last van slaapstoornissen, of één van je kinderen? Neem dan eens contact op met MCZ voor SlaapFit.

StopFit
In 6 behandelingen van het roken af. Gegarandeerd. 

Vechten om te stoppen met roken is net zoiets als tegen jezelf vechten: die strijd win je nooit. Het is belangrijk te ontdekken wat de positieve behoefte is achter roken en die behoefte op een andere manier tegemoet te komen. Dus niet vechten tegen gedrag, maar opkomen voor je behoefte.

Rokers vinden een moment van rust en ontspanning in een sigaret. De sigaret biedt steun en troost in akelige situaties, zoals bij stress, honger, verdriet, conflicten en uitdagingen in het dagelijks leven. Een roker bouwt onbewust voorafgaand aan elke sigaret spanning op. Zodra de handeling van een sigaret pakken en opsteken is gestart, zijn de hersenen weer gerustgesteld. Je hebt een gemis opgebouwd, wat in feite geen gemis is. Daarnaast is roken ook simpelweg een gewoonte die je hebt opgebouwd en heel goed is af te leren.

StopFit wordt gegeven door een psychosomatisch fysiotherapeut. Je leert:
› ontdekken wat jouw onderliggende positieve behoeften zijn van het roken
› stil te staan bij jezelf en op te komen voor je eigen behoeften
› een andere invulling te geven aan je dagelijkse leven, zonder sigaret - ademhalings- en ontspanningsoefeningen, die je helpen om moeilijke momenten voor te zijn

Het maakt niet uit hoe lang je al rookt of hoeveel je rookt:
in 6 lichaamsgerichte en mentale behandelingen ben je van het roken af. Van de behoefte én van de gewoonte.

Gratis kennismakingsgesprek
Wil je meer weten? Maak een afspraak met de psychosomatisch fysiotherapeut. Zij kan je er alles over vertellen. Het kennismakingsgesprek is kosteloos en geheel vrijblijvend.

Aanmelding
StopFit valt onder psychosomatische fysiotherapie en wordt in de meeste gevallen vanuit de aanvullende zorgverzekering vergoed. Meestal is een verwijzing van je huisarts niet nodig, echter bij een aantal zorgverzekeraars is dit wel verplicht. Wij hebben contracten met alle zorgverzekeraars en kunnen je voorzien van de juiste informatie. Neem gerust contact met ons op, onze secretaresses helpen je graag!

Zorgplan® Rugpijn en Nekpijn

Een persoonlijk zorgplan op basis van een goede inschatting van de ernst en de soort rugpijn of nekpijn waar u last van heeft. Zo komt u goed en duurzaam van uw pijn af. Met het Zorgplan® Rugpijn of Nekpijn combineren we de laatste inzichten en richtlijnen tot de beste zorg voor u. Snel effectief en duurzaam, daar staan we voor. Last van uw rug of uw nek, kies dan voor het Zorgplan® Rugpijn of Nekpijn.
• Direct aan de slag
• Persoonlijk behandeltraject
• Constante controle op voortgang en pijnafname
• Duurzaam pijnvrij na afronding
• Hoogwaardige kwaliteit o.b.v. de laatste richtlijnen en inzichten

Signalen dat een puber kampt met een verstoord slaapritme:

› ’s Morgens niet goed of helemaal niet op kunnen staan
› Suffige, ongeconcentreerde indruk
 › ’s Avonds niet de slaap kunnen vatten
› Alsmaar moe
› Prikkelbare, vertraagde reacties
› Verslechterde schoolprestaties

MCZ Groningen

Sportlaan 2.1
9728 PH Groningen
T 050 527 16 13

MCZ Haren

Mellenssteeg 41a
9753 HL Haren
T 050 534 72 51

HKZ Gecertificeerd